Szkoła Podstawowa im. Powstańców Śląskich w Nędzy

Poznaj Polskę - dwudniowa wycieczka trzecioklasistów do Krakowa i Bochni

W środę 8 grudnia uczniowie klas trzecich w ramach programu MEiN „Poznaj Polskę” wyruszyli na dwudniową wycieczkę do Krakowa. Tym razem udało się!

Przypomnijmy. Wycieczka miała odbyć się w pierwszym tygodniu listopada. Wtedy to w przepiękny, słoneczny, jesienny poranek wyruszyliśmy w drogę. Niestety, po przebyciu większej części trasy, decyzją sanepidu, musieliśmy przerwać wycieczkę i zawrócić, by kilka kolejnych dni spędzić na kwarantannie. Ponownie wycieczkę udało się zorganizować w grudniu. Tym razem towarzyszyła nam iście zimowa aura – dni były mroźne, a w drodze powrotnej sypał śnieg.

Wróćmy jednak do początku. W podróż wyruszyliśmy o godz. 7.30. Pierwszy punkt programu wycieczki stanowił Kopiec Kościuszki wraz z Muzeum Kościuszkowskim. Z wielkim zainteresowaniem obejrzeliśmy też Wystawę Figur Woskowych "Polaków Drogi do Wolności" prezentującą figury wybitnych Polaków. Następnie przejechaliśmy na krakowski Kazimierz zakwaterować się w hostelu. W tej urokliwej dzielnicy spędziliśmy najbliższe godziny - zjedliśmy obiad, a po nim wzięliśmy udział w warsztatach edukacyjnych w Muzeum Inżynierii Miejskiej, gdzie realizowaliśmy temat: Miasto przyszłości. Tam też w historycznej, liczącej ponad 100 lat pierwszej zajezdni krakowskiego tramwaju normalnotorowego zwiedzaliśmy ciekawą wystawę „Tramwaje na Wawrzyńca”. Ostatnią atrakcję tego dnia stanowiła wizyta w Ogrodzie Świateł, gdzie pojechaliśmy tramwajem. Zimno jednak mocno dawało nam się już wtedy we znaki. Toteż gorąca herbata z sokiem malinowym oraz wspólnie przygotowana w hostelu kolacja smakowały wyśmienicie. Drugiego dnia po śniadaniu wyruszyliśmy na Stare Miasto. W Rynku czekała na nas pani przewodnik, która zapoznała nas z zasadami gry miejskiej, podczas której, podzieleni na trzy grupy, w aktywny sposób zwiedzaliśmy Stare Miasto. Na naszej trasie znajdowaliśmy wiele ciekawych szczegółów w takich miejscach, jak Kościół Mariacki, Barbakan, Rynek, Collegium Maius, Planty, czy wreszcie Dom Długosza u stóp Wawelu. Po krótkim ogrzaniu się w hostelu ruszyliśmy w podróż do Bochni, po drodze zatrzymując się na obiad. Zwiedzanie Trasy Turystycznej w Kopalni Soli stanowiło ostatni punkt bogatego programu naszej wycieczki. Tam, krocząc podziemnym labiryntem, przenieśliśmy się w odległe stulecia. Dzięki ekspozycji multimedialnej odbyliśmy prawdziwą podróż w czasie, rozpoczynającą się w czasach Bolesława Wstydliwego i księżnej Kingi. Podziwialiśmy unikatowe komory solne, piękne wykute w soli kaplice, rzeźby solne oraz narzędzia i urządzenia górnicze tworzące wyjątkowe, zadziwiające podziemne miasto.

Wymęczeni, trochę stęsknieni (wszak to nasze pierwsze „szkolne” nocowanie poza domem), ale z mnóstwem pozytywnej energii i emocji, wyruszyliśmy w drogę powrotną.