Szkoła Podstawowa im. Powstańców Śląskich w Nędzy

Dzień Kropki

WŁĄCZENI W MIĘDZYNARODOWĄ AKCJĘ

Na wszystkich zajęciach 15 września każdy uczeń naszej szkoły świętował Międzynarodowy Dzień Kropki, bo nauczyciele w ciekawy i oryginalny sposób powiązali to święto ze specyfiką swojego przedmiotu.




W klasach I – III uczniowie:

  • Byli nagradzani za aktywność np. odpowiedź ustna podczas lekcji kropkami – piegami
  • Wykonali pracę plastyczną przy pomocy kropek lub kropki „Co może z niej powstać? Co podpowiada Ci wyobraźnia?”
  • Obejrzeli film o Vashti
  • Wykonywali kokardy w kropki dla dziewczynek oraz krawaty w kropki dla chłopców.

Zespół nauczycieli języków obcych w ramach tego dnia przygotował ćwiczenie, w którym uczniowie mogli wykazać się nie tylko kreatywnością, ale również znajomością języka obcego. Na wyciętej z papieru kropce uczniowie odbili swój odcisk palca i w ciekawy sposób zamienili go w literę lub rysunek. Dodatkowo każdy uczeń opisał w języku obcym swoje talenty i najlepsze cechy. Ćwiczenie sprawiło dużo radości, a każda kropka znalazła swoje miejsce na gazetkach klasowych.


Na języku polskim świętowano tak:

  • Uczniowie obejrzeli prezentację przedstawiającą na slajdach kilka różnych kropek w różnych ujęciach, które mieli za zadanie rozpoznać, czyli rozszyfrować, czym kropki w istocie są – ćwiczenie na wyobraźnię i kreatywność.
  • Uczniowie uczestniczyli w dyskusjI na temat kreatywności, zabawy i odwagi – trzech haseł stanowiących istotę Dnia Kropki, ze szczególnym naciskiem na ostatnią wartość w kontekście zjawisk obserwowanych we współczesnym świecie.
  • Uczniowie analizowali plusy i minusy historyjki o Vashti, leżącej u podstaw Dnia Kropki.
  • Kropka jako bohaterka związków  frazeologicznych – uczniowie wypisywali i tłumaczyli ich znaczenie.
  • Ukazanie mocy kropki jako znaku interpunkcyjnego.

- co robi z tekstem i wypowiedzią kropka, średnik, dwukropek, wielokropek, pytajnik? (wszędzie są kropki)
- ćwiczenia interpunkcyjne – wstawianie znaków zgodnie z logika tekstu
Uczniowie analizowali i odczytywali przesłania wiersza Z. Herberta „Kropka”

Z pozoru kropla deszczu na ukochanej twarzy;
żuk znieruchomiały na liściu, kiedy nadciąga burza.
Coś, co się da ożywić, zetrzeć, odwrócić.
Przystanek raczej , z zielonym cieniem, niż koniec.
W istocie kropka, którą za wszelką cenę staramy się oswoić, jest kością sterczącą z piasku, zatrzaśnięciem, znakiem katastrofy.
Jest interpunkcją żywiołów. Ludzie powinni posługiwać się nią skromnie i z należytą powagą, jak zwykle, gdy wyręczają los.

  • Uświadomienie uczniom wagi kropki w tekście – od jej postawieniu zależy cały sens wypowiedzi pisemnej, który może być na przykład ważnym dokumentem

np.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             
Wycofywać wojska?                               Wycofywać wojska?
- Nie. Zostawić!                                     Nie zostawiać!                          

W świetlicy uczniowie na przygotowanych szablonach kropek wykonywali różnymi technikami prace plastyczne. W efekcie powstało bajkowe drzewo, którego koronę stanowią ich prace. Zaangażowani byli zarówno uczniowie stałych grup świetlicowych, jak również uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum podczas zastępstw i rewalidacji indywidualnej.


W bibliotece szkolnej na uczniów czekały kropkowe szyfry. Połączone kropki odkrywały postacie z książek. Radość z łączenia kropek sprawiała zarówno uczniom szkoły podstawowej, jak i gimnazjalistom.
W nagrodę za kreatywne i wytrwałe wykazywanie się talentami uczniowie otrzymywali kropki jak piegi Pana Kleksa.


Na lekcjach matematyki uczniowie szkoły podstawowej otrzymali po dwie kolorowe kropki dużych rozmiarów. Zadaniem uczniów było nadanie kropce indywidualności i za pomocą nożyczek wyczarowanie z nich koronkowych ozdób. Młodzi twórcy wykazali się wyjątkową pomysłowością i zręcznością w ozdabianiu swojej kropki. Końcowy efekt pracy zachwycił nie tylko wykonawców, ale i pozostałych kolegów i koleżanki. Serwetki miały fantazyjne, symetryczne wzory. Przyklejenie serwetek na inne kropkowe tło podkreśliło jeszcze ich urodę. Każdy z uczniów osobiście zawieszał swoją kropkę na wystawie w sali matematycznej, aby cieszyła oko pozostałych uczniów i nauczycieli. Od tego dnia każdy ma swoją własną jedyną i niepowtarzalną kropkę w pracowni matematycznej. Gimnazjaliści na lekcjach matematyki poznali pozycyjny system liczbowy Majów, gdzie kropka (kamyk) oznaczała symbol jedności. Dla gimnastyki rozumu uczniowie w grupach liczyli kropki ujęte w kształty geometryczne. Ponadto uczniowie grali w Zuzkę, gdzie losowali zadania na obracającej się tarczy.


Na lekcjach chemii uczniowie grali w memory dotyczące sprzętu i szkła laboratoryjnego. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że zamiast kart użyli wcześniej przygotowanych na ten cel zakrętek.


Na lekcjach fizyki uczniowie poznali kropkę kwantową i wykorzystanie jej w telewizorach. Na lekcjach biologii uczniowie na przygotowanych kropkach zapisywali swoje najlepsze cechy oraz budowali obrazy biologiczne na wykropkowanej planszy.


Na lekcjach geografii uczniowie wykorzystywali różnego koloru i wielkości kropki do zobrazowania planu najbliższej okolicy. Dzięki temu przećwiczyli umiejętność tworzenie szczegółowej, czytelnej legendy planu, mapy. Ponadto za pomocą kropek i wielkich krop uczniowie tworzyli mapę środowiska przyrodniczego Afryki (każdej składowej środowiska przyrodniczego odpowiadał inny kolor kropki).

 

W ,,dniu kropki" nauczyciele zespołu artystyczno - technicznego podjęli na lekcjach m. in. działania:

 Informatyka:  uczniowie w programie graficznym Paint tworzyli różnego rodzaju kropki. Wewnątrz sformatowanych kropek wypisywali cechy dobrego ucznia i dobrego nauczyciela. Wykonywane ćwiczenia wyzwalały dużo emocji i pobudzały uczniów do twórczych pomysłów. 

Technika: ,,Kropkowane gry planszowe"  rozwijanie wyobraźni, kreatywnego myślenia. 

Religia: Zajęcia pt. ,,Jeśli Wyobrazisz sobie, że Bóg jest ogromnym serwerem... to kim jesteśmy my, aniołowi, do czego można porównać duszę?" 



Zobacz filmy i zdjęcia:

http://zsgnedza.szkolnastrona.pl/index.php?p=ga&idg=mg,27&id=440&action=show